script src="https://kit.fontawesome.com/a076d05399.js">s
Ik begin deze blog met een korte uitleg van het leesproces:

1. Een kind ziet tekens op het papier
2. De tekens worden omgezet in klanken
3. De klanken vormen woorden
4. Woorden vormen zinnen
5. Zinnen hebben betekenis (het begrijpen van een verhaal)

Voor dit leesproces wordt er gebruik gemaakt van gebieden uit zowel de rechter- als de linkerhersenhelft.
Bij een beelddenker is vooral de rechterhersenhelft actief. Dit is het gedeelte van je hersenen waar het ruimtelijke, creatieve vermogen zit. Lezen heeft te maken met abstracte symbolen herkennen, er een klank aan geven en dan ook nog in de juiste volgorde plaatsen. Al deze zaken bevinden zich vooral in de linkerhersenhelft. En deze is bij een beelddenker nu juist ondergeschikt.

Bij het lezen heeft een beelddenker de neiging om direct naar de betekenis van een woord of zin te gaan. Het liefst slaan ze alle stappen die via de linkerhersenhelft gaan over. Ze zien het beeld van wat ze lezen voor zich. Een mooi voorbeeld hiervan is dat kinderen ‘mama’ lezen terwijl er ‘moeder’ staat. Ze slaan ook woorden over waar ze geen beeld bij hebben, zoals de, het, en, als enz.
Voor het leesproces is het belangrijk dat er goede verbindingen zijn tussen de verschillende hersengebieden. Beelddenkers kunnen niet alle verbindingen tussen deze verschillende hersengebieden inschakelen.

In mijn praktijk begeleid ik deze beelddenkende kinderen door eerst met ze te werken aan het sterker maken van de verbindingen tussen de verschillende hersengebieden. De eerste weken zijn we daarom vooral bezig met motorische en visuele oefeningen. Het lezen zelf wordt even losgelaten, we gaan eerst aan de slag met de oorzaak van een lees- en/of schrijfachterstand. Ritme, beweging en balans zijn belangrijke pijlers van de manier waarop ik werk. Het leesproces komt hierdoor vaak vanzelf al op gang. Pas na ongeveer 3 tot 4 sessies gaan we met leesbladen aan de slag.
Ik werk altijd zeer kindgericht, dat wil zeggen: ik kijk naar het individuele kind en stem daar mijn begeleiding op af.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over deze manier van begeleiden? Neem dan gerust contact met mij op!