script src="https://kit.fontawesome.com/a076d05399.js">s

‘Hoe was je schoolreisje?’ vroeg ik aan mijn dochter een paar jaar geleden. ‘We gingen heel hoog en er waren een paar meiden die het heel erg eng vonden! Ik vond het juist hartstikke leuk, je weet dat ik niet zo snel bang ben toch mam?’ ‘En oh ja, de buschauffeur was erg grappig! Hij had zo’n dinges waardoor hij steeds grapjes maakte.’ ‘De juf was de kaartjes vergeten, dus we moesten wel erg lang wachten voordat we het park in konden.’

Mijn dochter doet verslag van het schoolreisje. Ze duikt midden in een verhaal, vertelt iets over wat er midden op de dag gebeurde en switcht daarna moeiteloos naar het begin van de dag. Ze kon ook niet op de naam van de microfoon komen, ze ziet eigenlijk het beeld voor zich. Ze vertelt wat ze ziet, ze is een echte beelddenker. Ze ziet het hele pretpark voor zich en kan soms niet op woorden komen.

Iedereen denkt weleens in beelden. Maar in een bewust gestuurd denkproces schakelen de meeste mensen over op woorden. Ze denken in taal, het beeld is bij de meeste mensen ondergeschikt. Soms kan het ondersteunend zijn, bijvoorbeeld als er herinneringen opgehaald worden.
Bij beelddenkers werkt dit anders. Zij denken in beelden en gebeurtenissen, ze ordenen hun wereld met niet-talige middelen. Ze zien beelden van situaties en gebeurtenissen die vaak tegelijkertijd zichtbaar worden, op elkaar inwerken en een betekenisvol geheel vormen.

 

  • Een taaldenker denkt in woorden en maakt als geheugensteuntje plaatjes/beelden bij zijn woorden.
  • Een beelddenker denkt en ziet plaatjes, beelden, gebeurtenissen en moet zoeken naar de juiste woorden bij al deze beelden.

     

    Dit verklaart ook waarom beelddenkers vastlopen in het verbale onderwijssysteem. Ze moeten veel luisteren naar de juf of meester. Maar juist het luisteren is niet de manier waarop zij de leerstof opnemen. Luisteren wil zeggen dat je woorden in je op moet nemen, maar het zijn juist de woorden die ze niet hebben of waar ze geen raad mee weten. Een beelddenker leert door veel te zien, te kijken en zelf te ervaren.